fbpx

Burn-out herstel training: zo kom je van je burn-out af

Een langdurige periode van stress of spanning leidt soms tot een burn-out. Je voelt je lichamelijk en geestelijk uitgeput. Iedereen kan een burn-out krijgen, maar met name getalenteerde en gemotiveerde mensen lopen meer risico. Wil je de balans weer vinden? Een burn-out herstel training kan jou hierbij helpen.

In actie komen om te herstellen

Bij een burn-out heb je last van vermoeidheid, slapeloosheid en kun je bijna nergens van genieten. Bovendien ben je prikkelbaar, somber of ervaar je een opgejaagd gevoel. Je hebt geen zin om in actie te komen. Toch is dit nodig om te herstellen. Neem je klachten altijd serieus. Vaak denk of hoop je dat een burn-out vanzelf overgaat, maar dat is niet zo.

Probeer anders met spanning om te gaan

Met een burn-out herstel training ben je weer sneller op de been. Maar er zijn een aantal (kleine) dingen die je alvast zelf kunt doen.

Probeer op een andere manier met spanningen en stress om te gaan. Zorg dat je voldoende ontspanning krijgt, want hierdoor ga je ook anders met stress om.

Zet op een rij wat spanning veroorzaakt, maar ook waar je energie van krijgt. Moet je van jezelf altijd bezig zijn? Probeer dit te minderen. Probeer niet door iedereen aardig gevonden te worden, dat werkt niet. Vind je het moeilijk om over je gevoel met andere mensen te praten, doe dit dan eerst met iemand die je vertrouwt.

Mindfulness bij een burn-out

Veel mensen met een burn-out hebben baat bij mindfulness. Hiermee heb je aandacht voor wat je op dat moment doet. Zo ben je minder met de toekomst bezig. Enkele mindfulness oefeningen zijn:

  • Bewust ademhalen
  • Op omgevingsgeluiden letten
  • Bewust spanning loslaten
  • Naar iets kijken alsof je dit voor het eerst ziet

Hoe werkt burn-out herstel training?

Tijdens een burn-out herstel training leer je lichamelijke signalen herkennen en voelen. Zo weet je wanneer je aan moet geven dat iets teveel wordt. Je ontwikkelt vaardigheden om je werk en privé in balans te krijgen.

Er zijn verschillende van dit soort trainingen. Je kunt het online maar ook op locatie volgen, in een groep of één op één. Je maakt zelf de keuze of je deze training wil volgen, de huisarts zal hier niet direct voor doorverwijzen. Wel kan de huisarts een suggestie doen.

Braintraining bij een burn-out

Een andere manier om (sneller) te herstellen is braintraining. Dit is een methode waarbij je de hersenen traint, zodat ze tot rust komen. Iets dat je bij stress en spanning nodig hebt. Braintraining bestaat uit een paar sessies, waarbij je aan een apparaat gekoppeld wordt.

Middels elektroden op je hoofd worden je hersengolven geregistreerd. Je kijkt naar een scherm en zodra je hersenen zijn ‘afgeleid’, vindt er een onderbreking op het scherm plaats. Hierdoor corrigeren je hersenen zich. Dankzij deze trainingen ontstaat er weer een goede balans in de hersengolven. Dit geeft rust in je hoofd en balans in je lichaam.

Kan ik deze training ook thuis doen?

Er zijn verschillende vormen van braintraining. Soms wordt dit als spelletje aangeboden. Wij werken juist met speciale technologie die je hersenactiviteit meet (EEG). Dit is een effectieve methode om klachten van een burn-out aan te pakken, en aan herstel te werken. Braintraining kun je dus niet thuis doen. Je kunt hier wat meer informatie vinden of een afspraak maken: www.braintrainingprofs.nl/speciaal.

Het aantal sessies dat nodig is

Braintraining maakt onderdeel uit van burn-out herstel training. Met hersteltraining bepaal je zelf welke aanpak voor jou het beste werkt. Zo kun je braintraining combineren met looptraining of sporten.

Bij sommigen is een enkele sessie braintraining voldoende, maar meestal haal je meer effect uit meerdere sessies.

Zorgverleners die jou kunnen begeleiden

Lukt het niet om zelf de weg naar herstel te vinden? Dan kan de huisarts of praktijkondersteuner-ggz een behandeling starten. Hiervoor kom je regelmatig naar de praktijk, bijvoorbeeld wekelijks of eenmaal in de twee weken.

Soms verwijst de huisarts door naar een psycholoog. De huisarts helpt om de juiste psycholoog te vinden.

Veel mensen met een burn-out blijven het liefst thuis. Ze melden zich ziek van hun werk. Maar het is beter om je dagelijkse ritme op te pakken. Bespreek met de bedrijfsarts of je mogelijk aangepast werk kan doen. Stop je tijdelijk met werken, kijk dan hoe je dit zo snel en goed mogelijk weer oppakt.