fbpx

Je neerslachtig voelen: zo herken je het en krijg je het weg

Neerslachtigheid (somberheid) heeft een groot effect op hoe je je voelt. Je hebt het idee dat je niet spontaan kunt leven. Vaak is je neerslachtig voelen tijdelijk, bijvoorbeeld omdat je een nare gebeurtenis hebt meegemaakt. Het helpt om er met anderen over te praten. Kom je er zelf niet uit en blijf jij je neerslachtig voelen? We hebben wat tips om dit weg te krijgen.

Wat is neerslachtigheid?

Je neerslachtig voelen en verdriet horen bij het leven. Het zijn reacties op vervelende gebeurtenissen zoals problemen met je gezondheid, financiële problemen, een relatiecrisis of wanneer het op je werk niet lekker loopt. Soms is de oorzaak minder duidelijk, bijvoorbeeld omdat je te hoge verwachtingen aan jezelf stelt, of dat anderen verkeerde verwachtingen van jou hebben. Een gebrek aan uitdaging of onzekerheid is ook een mogelijke oorzaak.

Neerslachtigheid komt vaker voor dan je denkt. Gelukkig is dit vaak tijdelijk en verdwijnt het binnen twee weken. Soms houden de klachten langer aan en kan dit overgaan in een depressie.

Zo herken je neerslachtigheid: de symptomen

Bij somberheid heb je nergens zin in, zoals werk, uitstapjes of iets met het gezin doen. Vaak loop je alleen maar te piekeren en slaap je slecht. Grote kans dat je het leven af en toe niet meer ziet zitten. Het lijkt net alsof je depressief bent!

Symptomen

  • Een futloos gevoel
  • Veel piekeren
  • Niet kunnen slapen
  • Meer of minder eetlust
  • Niet gemotiveerd om iets te ondernemen
  • Je nergens op kunnen verheugen
  • Taken kosten veel energie en moeite
  • Dingen van de negatieve kant bekijken

Wat je zelf kunt doen

Wanneer neerslachtigheid langer dan twee weken duurt is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Misschien zijn er spanningen in je relatie of op het werk. Of maak jij je zorgen over je gezondheid of je financiën. Bij dit soort zaken kun je hulp vragen: je staat er niet alleen voor.

Je neerslachtig voelen is geen pretje. Het heeft niet alleen invloed op je eigen doen en laten maar ook op je omgeving. Praat met anderen over je zorgen en problemen. Vertel ook dat jij je neerslachtig voelt, veel mensen hebben hier begrip voor.

Opschrijven waar je over piekert

Je gedachten lopen in elkaar over. Je piekert zoveel dat je niet meer normaal kan functioneren. Schrijf elke dag op waar je over piekert, dit helpt om gevoelens los te laten. Door je gedachten en zorgen op papier te zetten kom je ook sneller tot de juiste oplossingen.

Regelmaat in je leven

Als je slecht slaapt is het belangrijk om op normale tijden naar bed te gaan en op te staan. Zelfs wanneer je vermoeid bent of juist veel energie hebt. Probeer regelmaat in je leven in te brengen en te behouden. Niet alleen op het gebied van slapen maar ook met betrekking tot je persoonlijke verzorging, huishouden, werk, hobby’s en eten.

Afleiding en ontspanning

Bij een neerslachtig gevoel heb je minder zin in leuke dingen. Toch is het belangrijk om voor afleiding en ontspanning te zorgen. Ga bijvoorbeeld wandelen of pak de fiets. Beweging helpt om je rustiger te voelen. De frisse lucht doet ook wonderen.

Braintraining bij neerslachtigheid, somberheid of depressie

Bij verlies van een dierbare of ernstige problemen kan de somberheid langer aan blijven houden. Soms gaat dit over in een depressie. Wil je meer rust in je hoofd en lukt het niet om van het neerslachtige gevoel af te komen? Braintraining Profs kan jou helpen. Hersentraining is de oplossing voor veel problemen waaronder somberheid, faalangst, stress, depressie of burn-out, omdat het zich richt op het trainen van veerkracht in je hersenen. Hoe meer veerkracht, hoe minder klachten. 

We hebben geavanceerde apparatuur die jouw hersenactiviteit meet. Dit gebeurt met behulp van elektroden op het hoofd. Tijdens de sessie train je jouw hersenen waardoor je meer rust en afstand ervaart van je klachten. De sessies kosten jou geen energie en ze zijn absoluut pijnloos.

Wil je eerst persoonlijk advies over braintraining en welke invloed dit op je neerslachtigheid heeft? Maak vrijblijvend een afspraak.

Download het e-book over mentale veerkracht

E-book download

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.