fbpx

Kortsluiting in de hersenen door stress

Stress lijkt onderdeel uit te maken van onze samenleving. Iedereen heeft het druk, je moet taken op tijd af krijgen en anderen hebben hoge verwachtingen van jou. Stress zet je op scherp en zorgt ervoor dat je actie onderneemt. Helaas kan stress ook chronisch worden. Dit heeft invloed op je brein. Kortsluiting in de hersenen door stress komt vaker voor dan je denkt.

Dit gebeurt er in je hersenen bij stress

In de oertijd beschermde stress ons tegen gevaar en tegen de dood. Stress activeert je lichaam namelijk tot vechten of vluchten. Het is een primair overlevingsmechanisme dat je lichaam voorbereid om snel op een bedreiging te reageren. Denk maar aan een leeuw of beer die plots tegenover je staat.

In de moderne wereld sta je niet meer zo snel oog in oog met een gevaarlijk dier. Toch zit stress in ons lichaam ingebakken. Wanneer ons lichaam denkt dat het in gevaar is komen de hormonen adrenaline en cortisol vrij. Dit leidt tot een verhoogde hartslag, een snelle ademhaling en een hoge bloeddruk. Je zintuigen staan op scherp: klaar om te handelen.

De gevolgen van langdurige stress

Chronische stress verstoort de hersenfunctie op verschillende manieren. Stress veroorzaakt namelijk een reactie van signalen. Dit begint in het hersencentrum waar de emotieregulatie plaatsvindt. Vervolgens verspreiden deze signalen zich naar andere delen van de hersenen, waaronder de hippocampus. Dit deel is belangrijk voor het geheugen en de besluitvorming.

Wanneer je hersenen lange tijd stresssignalen doorkrijgen, gaan ze minder goed functioneren. Je krijgt bijvoorbeeld moeite met het maken van keuzes. Ook vermindert het je zelfbeheersing.

Het vervelende is dat langdurige blootstelling aan cortisol neuronen beschadigt. Bovendien remt dit de productie van nieuwe hersencellen af.

Kortsluiting in de hersenen door stress gaat nog veel verder. Het leidt tot angststoornissen, depressie en de ontwikkeling van psychische aandoeningen.

Kortsluiting in de hersenen door stress voorkomen

Het goede nieuws is dat je kortsluiting in de hersenen als gevolg van stress kunt verminderen. Zo is van mindfulness bekend dat je hiermee de stressreactie beheerst. Daarnaast is lichaamsbeweging belangrijk. Dit stimuleert de productie van eiwitten die de overleving en groei van hersencellen ondersteunen. Lichaamsbeweging zorgt ook nog eens voor de nodige afleiding en ontspanning.

Braintraining is een andere methode om met stress en met kortsluiting in de hersenen af te rekenen. We koppelen je met elektroden aan een apparaat dat jouw hersenen traint. Tijdens deze training kijk je naar een beeldscherm en luister je ergens naar. Wanneer je hersenen even kortsluiting hebben dan worden ze ‘gestraft’ door het onderbreken van beeld en/of geluid. Dat vinden je hersenen niet prettig waardoor ze zichzelf corrigeren.

Braintraining helpt je dus om weer alert te worden. Het zal niet de oorzaak van stress wegnemen maar je merkt wel dat je weer productiever en geconcentreerder wordt.

Wist je dat braintraining ook geschikt is voor mensen met:

  • ADHD en ADD
  • Een burn-out
  • Wanneer je grip op je denken of handelen verliest
  • Andere problemen

Of je nu een drukke ondernemer, een sporter of een stressvol persoon bent: wij kunnen je helpen.

Doet braintraining pijn?

Nee, hersentraining is pijnloos en gevoelloos. Velen vinden het zelfs een leuke ervaring. De effecten van braintraining zijn na één tot enkele trainingen merkbaar. 

We willen je wel ergens voor waarschuwen: braintraining rekent in veel gevallen af met concentratieproblemen, vermoeidheid, hoofdpijn en andere klachten die bij stress horen. Je hersenen vinden de balans terug en jij voelt je fitter dan vóór de sessies. Mogelijk krijg je hierdoor zoveel energie dat je alles direct weer opgepakt. Doe het rustig aan want voordat je het weet krijg je opnieuw met stress te maken.

Een balans vinden tussen werk en privéleven

Iedereen met stress kan braintraining bij ons volgen. Een enkele sessie of meerdere: we bekijken de voortgang. Vaak merk je na één of enkele sessies een duidelijk verschil. Wil je meer weten, plan dan een proeftraining in: https://planjeafspraak.as.me/vrijblijvendeintake

Hoewel braintraining zeer effectief is, raden we ook aan om een goede balans te vinden tussen werk en je privéleven. Zoek ook naar de oorzaak van stress en probeer hier iets tegen te doen. Als laatste willen we meegeven dat ontspanning ontzettend belangrijk is voor je herstel. Zoek ook sociale ondersteuning bij vrienden en familie. Die helpen je in moeilijke tijden en verminderen de effecten van stress.

Download het e-book over mentale veerkracht

E-book download

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.