fbpx
Leven onder controle

Krijg je leven onder controle in 5 stappen

Krijg je je werk niet op tijd af? Is je huishouden te veel voor je? En heb je het gevoel dat je wordt geleefd?

Reality check: als je zo doorgaat, loop je recht op een burn-out of op andere gezondheidsproblemen af.

Tijd dus om je leven onder controle te krijgen!

In deze blog lees je:

De uitdaging: je bent een speelbal van stress

Werk, klanten, collega’s, je gezin, je huishouden, familie, vrienden, … door je vele verplichtingen staat je brein de hele dag ‘aan’. Daarom ben je onbewust voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen en ‘gevaren’. Die wil je zo snel mogelijk afvinken, zodat je heel even alles volledig onder controle hebt.

Of dat denk je toch, want die controle is slechts een illusie.

Een illusie die leidt tot chronische stress. Door de voortdurende stroom aan gevaarsignalen maakt je lichaam te veel adrenaline en cortisol aan, wat kan leiden tot een burn-out en/of andere gezondheidsproblematiek.

Je denkt dus dat je alles onder controle hebt, maar in realiteit ben je slechts een speelbal van de taken die op je afkomen.

De oplossing: jij controleert je taken en stress

Hoe kunnen we die illusie van controle dan omzetten in realiteit?

Daarmee beginnen is niet makkelijk. Klinken deze gedachten je bekend in de oren? ‘Ik heb nog zo’n lange weg te gaan.’ ‘Ik zit er hartstikke in vast, ik kom er onmogelijk uit.’ 

Je weet dat je leven niet loopt zoals je zou willen. Er mist iets, maar daar ben je op dagelijkse basis niet eerlijk over of bewust mee bezig.

Nochtans ben jij zelf de sleutel tot de oplossing.

Laat je woede of teleurstelling dus los, en zet die energie om in concrete acties of plannen die je helpen om je leven onder controle te krijgen.

Hoe? Door handige systemen in te bouwen die je een houvast geven. Zo wordt het duidelijk welke taken prioriteit moeten krijgen, en krijg jij meer rust in je hoofd.

Hieronder lees je hoe je in 5 stappen zo’n systeem voor jezelf kan opzetten.

5 stappen om je leven onder controle te krijgen


1.      Zorg voor overzicht

Eerst scheppen we orde in de chaos. Maak een lijst van alle taken die je moet uitvoeren, zowel op het werk als thuis. Die lijst geeft je een overzicht en helpt je om prioriteiten te stellen.

Wat zijn je belangrijkste commitments? En vervul je die ook écht in je weekschema?

Hoe vaak per week wil je sporten, klanten bellen, lunchen met prospects, op LinkedIn posten…? En… hoe vaak doe je dat écht?

Klinkt als een makkelijk begin? Dat kan wel eens tegenvallen. Zo’n overzicht drukt je namelijk met de neus op de feiten.

Maar juist die reality check zal je motiveren om zaken te veranderen!

2.      Delegeer taken.

Nu we weten voor welke taken we tijd nodig hebben, maken we die tijd ook vrij.

Dat betekent dat je grenzen moet stellen, want wees eens eerlijk: hoe vaak zeg jij ‘Ik zal dat wel even doen’?

Stop daarmee. Jij hoeft niet alles zelf te doen.

Geef taken door aan collega’s, gezinsleden of zelfs je kinderen indien mogelijk. Dit geeft jou meer ruimte en tijd voor die belangrijke commitments die er momenteel bij inschieten.

En de rust die je krijgt van taken die je voldoening geven, zal ook van je afstralen op je omgeving. Het resultaat? Een aangenamere sfeer voor iedereen.  

3.      Zorg voor ruimte in je agenda.

Krijg jij nooit al je taken afgewerkt binnen de tijd die je wil? Dat ligt niet aan jou, maar aan je planning.

Taken lopen uit. Er komt wel eens iets onverwachts tussen. En soms heb je gewoon een slechte dag.

Mijn advies? Plan niet elke minuut van de dag vol. Zorg voor vrije ruimte in je agenda om te reflecteren, ontspannen en eventuele uitloop op te vangen.

Zo krijg je ook tijd om nieuwe dingen te proberen als je merkt dat een huidige aanpak niet werkt. Geloof me, daarmee zal je veel frustraties vermijden.

4.      Volg taken systematisch op.

Als je al je taken probeert te onthouden, heb je constant stress. Ben je niets vergeten? Wat heeft je collega of partner daarover ook alweer gezegd? En wat was dat éne ding dat daarnet door je hoofd flitste?

Je hoofd loopt over. Dat is niet houdbaar.

Zet een systeem op om je taken bij te houden en op volgen. Zo staat alles op 1 plaats en kan je makkelijk opvolgen wat je zelf moet doen, en wat anderen voor jou nog moeten doen. Denk hiervoor aan Trello, Microsoft Teams etc.

5.      Ontspan.

De laatste stap is de leukste, maar niet de makkelijkste. Je bent het gewend om steeds bezig te zijn en taken af te werken. Daardoor heb je al lang niet meer kunnen relaxen.

Maak bewust tijd vrij om te ontspannen. Ga rustig sporten, mediteer, of luister naar ontspannende muziek.

Die activiteiten zullen ervoor zorgen dat er gelukshormonen vrijkomen, en die helpen om je stress te verminderen.

Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker je je op al je taken kunt focussen. Als die goed gaan, kan je je weer beter ontspannen. Zo wordt het steeds makkelijker om je takenlijst af te werken en je leven onder controle te krijgen.  

Tijd om aan die opwaartse spiraal te beginnen!

Klaar om je leven onder controle te krijgen?

Soms ben je echt aan het einde van je Latijn. Het lijkt onmogelijk om je leven weer in eigen handen te nemen, en zelfs een takenoverzicht opstellen is te veel gevraagd.

Dat begrijpen we.

Wat jij éérst nodig hebt, is een reset.

Heb je al eens aan hersentraining gedacht? Dat kan je helpen om je mentale weerbaarheid en productiviteit te verbeteren.

In de hersentrainingen en online trainingen van Braintraining Profs leer je alles over focus, zelfbeheersing, emotionele regulatie en omgaan met stress. Zo kan je je veerkracht en zelfvertrouwen verhogen, en leer je om de controle terug te vinden in je leven.

Daarna ben je helemaal fris en klaar om zelf systemen te bouwen om je taken en stress te beheersen.

Ben je klaar voor die reset? En woon je in een straal van 30 kilometer rond onze vestiging in Hulten? Kom dan snel eens langs bij Braintraining Profs.

Wij hebben iedere 4 weken maximaal 8 plaatsen beschikbaar voor mensen die zichzelf spuugzat zijn en niet alleen nieuwsgierig maar ook serieus zijn om aan hun klachten te werken.

Plan vandaag nog een vrijblijvende intake in en ontdek hoe braintraining jou kan helpen je leven onder controle te krijgen.

Download het e-book over mentale veerkracht

E-book download

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.