fbpx

Tips als je je werk niet meer aankan

Is vastlopen in werk je eigen schuld? Nee, het heeft vaak met een complexe situatie te maken. Vastlopen begint langzaam. Je merkt dat je niet meer zoveel plezier in je functie hebt. Deze periode duurt enkele maanden tot jaren. Dan komt het moment dat je lichamelijke klachten, slaapproblemen en concentratieproblemen ervaart.

De oorzaak van vastlopen in werk

Vastlopen is de situatie waarbij jij je niet prettig voelt. Je dacht eerst dat je het werk leuk vond, maar uiteindelijk haal je er geen plezier meer uit. Het gaat je zelfs tegenstaan!

Waarom gebeurt dit? Dat je je werk niet meer aankan heeft verschillende oorzaken. Je kunt bijvoorbeeld andere ambities hebben. Ook kan de functie te zwaar zijn, of je ervaart functioneringsproblemen. Verder kunnen een reorganisatie, ziekte of ander personeel ervoor zorgen dat je een hekel aan je werk krijgt.

Wat zou je anders willen?

Als je niks doet, blijft alles hetzelfde. Dan verandert er niets. Het is dus belangrijk om in actie te komen. Vastlopen op je werk is geen tijdelijke situatie. Het is iets dat niet vanzelf weg gaat, negeer dit gevoel dan ook niet! Maak het bespreekbaar en kom voor jezelf op. Onderzoek wat je anders zou willen.

Oefeningen doen

De eerste tip om mee te beginnen: oefeningen om even afstand van alle drukte om je heen te nemen. De oefeningen helpen je om dichter bij je gevoel te komen. Zo kun je dieper nadenken wat je nu echt wil.

Ademhalingsoefeningen zijn zeer effectief. Normaal adem je zonder erbij na te denken. Bewust ademhalen zorgt voor meer ontspanning, energie en kracht. Probeer naar de buik adem te halen. Leg hierbij je hand op je buik, terwijl je in- en uitademt. Adem vier tellen in door je neus, en zes tellen uit door je neus of mond. Voel je het verschil?

Mindfulness brengen meer balans in je leven. Mindfulness oefeningen bestaan o.a. uit bewust ademhalen, loopmeditatie en je bewust zijn van omgevingsgeluiden. Doe minimaal een kwartier per dag helemaal niets. Gun jezelf die rust.

Stop ook met piekeren over de toekomst van je baan. Met piekeren hoop je jouw gedachten op een rijtje te zetten. Maar het leidt niet tot oplossingen. Veel piekeren zorgt uiteindelijk voor stress, angst en soms een burn-out. Bedenk dat piekeren ook effect heeft op je lichamelijke gezondheid. Je kunt er een hoge bloeddruk, chronische vermoeidheid en rugklachten van krijgen.

Braintraining om tot rust te komen

Wanneer je veel stress ervaart of de werklast is hoog, raak je overprikkeld. Je hersenen zijn niet meer goed in staat om prikkels te verwerken. Prikkels kosten hierdoor ontzettend veel energie. Zowel licht, geluid als geuren komen overweldigend over.

Braintraining is een methode om van die overprikkeling af te komen. Het schept rust, ruimte en overzicht. Je hersenen worden getraind om op een normale golflengte te functioneren. De trainingen zijn volkomen pijnloos en effectief. Wil je dit een keer proberen? Maak een afspraak voor een intake, of neem voor meer vragen contact op. Dat kan al meteen via https://braintrainingprofs.nl/speciaal.

Laat weten wanneer je het werk niet meer aankan

Trek tijdig aan de bel. Schaam je niet om je grenzen aan te geven. Praat met je leidinggevende, werkgever of iemand anders om te laten weten dat de werkdruk te hoog is. Door tijdig in te grijpen verlaag je de werklast. Ook daalt je stressniveau, waardoor je weer een betere concentratie ervaart.

Wanneer het werk niet meer bij je past

Oefeningen en braintraining brengen weer rust in je leven. Maar het kan dat je nog steeds vastloopt in je werk. Misschien past het werk niet meer bij jou. Je ziet geen uitdagingen meer en er zijn geen nieuwe projecten om op te pakken. Je wordt letterlijk ziek van verveling.

Soms heeft dit met andere ambities te maken. Maar het kan ook dat je geen klik meer met collega’s hebt. Of dat de relatie met je manager niet goed is.

Als je bovenstaande herkent, is het tijd om over een verandering na te denken. Je zou bijvoorbeeld voor een betere interactie met je collega’s kunnen zorgen. Of om andere taken of een andere functie vragen. Soms is het beter om ergens anders te solliciteren. Doe dit zeker wanneer je er met je manager of leidinggevende niet uitkomt. En wanneer bovenstaande tips je niet hebben geholpen.