fbpx

Overprikkeld brein? 8 tips voor meer focus en concentratie

Loop je altijd achter de feiten aan? Ben je voortdurend afgeleid en kun je je niet lang genoeg concentreren om je taken af te werken? Heb je last van een overprikkeld brein? Dat had ik ook.

Een paar jaar geleden bereikte ik mijn eigen dieptepunt. Hoofdpijn, concentratieproblemen, energieverlies en een gebrek aan levensvreugde… Ik was mezelf niet meer.

Achteraf gezien was het allemaal behoorlijk duidelijk. Mijn brein was overprikkeld door de hoeveelheid externe prikkels die ik dagelijks ‘moest’ verwerken. E-mails, telefoontjes, berichten, sociale media, het verkeer, nieuws op televisie…

Mijn concentratievermogen raakte zo versplinterd dat ik mijn werk niet meer kon uitvoeren.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je door overprikkeling in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Dat merkte ik ook.

’s Nachts maakte ik me zorgen over mijn dalende productiviteit en de groeiende berg taken, waardoor ik me niet meer kon ontspannen en moeilijk in slaap viel. De volgende dag was ik nog vermoeider en had ik nog meer moeite met me te concentreren, waardoor ik steeds verder achter raakte.

Klinkt dit je bekend in de oren? Er is een oplossing!

8 tips tegen een overprikkeld brein

Wil jij ook meer rust in je hoofd en meer energie in je lijf? De volgende top tips hebben me geholpen om mijn overprikkeld brein tot rust te brengen. Zo kon ik me uiteindelijk weer focussen en concentreren, en zo vond ik ook mijn succesmomentjes en energie terug.

Hopelijk helpen deze tips jou ook!

1. Verminder externe prikkels

Ik beperk afleidingen door mijn telefoon op stil te zetten, e-mail- en social media-notificaties uit te schakelen en stille werkruimtes op te zoeken. ’s Avonds kun je je telefoon trouwens ook gewoon uitzetten, behalve voor het beperkt aantal mensen die je echt moeten kunnen bereiken. Spoiler alert: dat zijn meestal geen collega’s van het werk.

2. Creëer een rustige werkplek

Zorg op je werkplek voor rustgevende kleuren, planten en voldoende daglicht. Zorg er ook voor dat je werkplek opgeruimd is. Een opgeruimd bureau geeft mij in ieder geval meer mentale ruimte waardoor ik mijn gedachten makkelijker en beter kan ordenen.

3. Focus op 1 taak tegelijk

Multitasking is een onhaalbare illusie waardoor je in realiteit vaak net minder efficiënt werkt. Als ik me concentreer op 1 taak dan raak ik minder snel overweldigd. Werk je taken dus taak per taak af, dan heb je ook vaker succesmomentjes wanneer je klaar bent. Dat geeft in je hoofd weer endorfines vrij die je gelukkiger maken.

4. Plan regelmatige pauzes in

Na een korte pauze rond ik mijn taken vaak sneller af dan wanneer ik gewoon had doorgewerkt. Neem dus korte pauzes tussen taken om je brein rust te geven en je vermoeidheid te verminderen. Dat bevordert je concentratievermogen gedurende de dag en kalmeert je overprikkeld brein.

5. Organiseer je taken

Maak gebruik van to-dolijsten en planningstools om je taken te structureren en prioriteiten te stellen. Dankzij mijn lijst voel ik me minder snel overweldigd en kan ik makkelijker alle balletjes in de lucht houden.

6. Beheers je interne prikkels

Leer technieken zoals mindfulness en ademhalingsoefeningen om je gedachten te kalmeren en innerlijke rust te stimuleren. Leven in het verleden geeft vaak droefheid. Leven in de toekomst geeft vaak angst. Daarom leef ik in het nu, want dan heb ik geen ruimte om te piekeren.

7. Creëer een routine

Stel een dagelijkse routine op die je helpt om je werk en persoonlijk leven in balans te brengen. Routine helpt je om efficiënter te werken en stress te verminderen.

8. Gebruik nootropics

Ondersteun je brein met de juiste voedingsstoffen door nootropic-supplementen te nemen zoals cafeïne, visolie, resveratrol, …. Deze helpen mij om mijn concentratie te verbeteren en stress te verminderen, en kunnen ook jou vooruithelpen. Wil je meer weten over deze supplementen? Ik help je graag verder!

De ultieme tip tegen een overprikkeld brein: braintraining

Maar de verandering die mij écht geholpen heeft? Dat was beginnen met braintraining. Na 2 maanden merkte ik al dat mijn klachten begonnen af te nemen, en kon ik me beter ontspannen en concentreren. Sindsdien wil ik zoveel mogelijk andere mensen helpen om ook hun overprikkeld brein te kalmeren.

Wil jij begeleid worden door professionals die exact weten wat jij doormaakt? Maak een vrijblijvende afspraak bij Braintraining Profs. Wij begeleiden je met wetenschappelijk onderbouwde programma’s die je focus en concentratie verbeteren, en helpen je om je potentieel te maximaliseren.

Contacteer vandaag nog Braintraining Profs voor een vrijblijvende intake, en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om je beter te concentreren en meer rust en energie te vinden in alles wat je doet.